خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تعریف جامع موفقیت

تعریف جامع موفقیت

تعریف جامع موفقیت ۱


اگر بخواهم انسان موفق را در چند جمله توضیح بدهم،

در مقدمه باید این‌ را عرض کنم که انسان موفق کسی است که با سنگ هایی که سر راهش قرار گرفته پلکان بسازد. انسان موفق در حقیقت کسی است که با آجر هایی که به سمتش پرت می شود خانه بسازد.در حقیقت انسان موفق کسی است که بتواند تهدید ها را به فرصت ها تبدیل کند.برای توضیح بیشتر با این مثال بیان می نمایم:

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

در جنگل های آفریقایی شیر آفریقا شب که می خوابد می داند که فردا باید از بزرگترین غزال آفریقایی کمی تندتر بدود، غزال آفریقایی هم شب که می خواهد بخوابد می داند که فردا باید از تندترین شیر آفریقایی تندتر بدود. بنابراین مهم نیست که تو شیر باشی یا غزال ، مهم این است که بدانی فردا باید از امروز تندتر بدوی این رمز موفقیت است. 

ما معتقدیم که اگر ۶ میم موفقیت را به هر کسی اعم از دوستمان، فرزندمان ، همسایه یا همکارمان انتقال دهیم می توانیم این امید را داشته باشیم که احساس موفقیت را در سطح ملی تقویت کنیم و بالا بیاوریم.ما به هر انسانی که می رسیم به او این ۶ میم موفقیت را بگوییم که : تو محبوبی تو محترمی تو مفیدی تو مهمی تو میتوانی تو میفهمی.

و از این ۸ ت نحس پرهیز کنیم :

 توهین ، تهدید ، تحقیر ، تنبیه ، تبعیض، ترس ، تنفر ،تمسخر

ما اگر بتوانیم به این ۶ میم موفقیت نزدیک بشویم و از این ۸ ت نحس فاصله بگیریم موفقیت را در اطرافمان ، در مردم مان در حقیقت تجلی بخشیده ایم. این ۸ ت نحس را باید به خاطر سپرد و همه را از این ۸ ت دور کرد.

حال می خواهیم بدانیم موفقیت یک امر فردی است یا جمعی؟ یعنی این که یک آدم ذاتا خودش موفق می شود یا این که نه یک گروه و یک تیم به او کمک میکنند. 

برای مثال در یک خانواده مرد و زن دوش به دوش همدیگر، فرزند، همه کمک می کنند تا یک محصول موفقی ایجاد شود یا این که نه یک آدم هم می تواند به تنهایی یک لشکر یک نفره هم موفق شود. دقیقا ما برای هر دو مصداق داریم. یعنی ما شرایطی داریم که انسان به تنهایی علی رغم همه ی تنش ها ،فشار ها ،ترکش ها، سر پای خودش ایستاده و بالا آمده است.  

و در مقابل فردی را هم وجود دارد که در اثر تشویقات و در حقیقت حمایت های محیطی به یک موفقیت رسیده است. بنابراین هم در فضای فردی و هم در فضای جمعی ما میتوانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. این امر به درجه ی عزت مندی فرد بر می گردد. یک اصطلاحی وجود دارد به نام عزت مندی فرد ،عزت نفس فرد. هر میزان که عزت نفس در فرد بالاتر باشد شتاب و سرعت او برای رسیدن به موفقیت خیلی بالاتر می رود.علتش این است که از انرژی درون از سوخت درون برای رسیدن به هدف کمک می گیرد. بنابراین درجه ی عزت مندی فرد بسیار تعیین کننده است که آیا این فرد می تواند به تنهایی به موفقیت برسد یا نیاز به حمایت جمعی دارد.


موفقیت یک مسیر است یا یک نقطه؟

عده ای احساس می کنند می دانند چطور می توانند به نقطه ی مورد نظرشان برسند و احساس می کنند که اگر به آن نقطه برسند موفق خواهند بود. گاهی اوقات ما از دانشجویان می پرسیم که شما شاد بودن را ترجیح می دهید یا برنده بودن را؟ کدام را انتخاب می کنید؟

عده ای می گویند شاد بودن ، عده ای هم برنده بودن. ما معتقدیم به این که شما با شاد بودن می توانید به برنده بودن دست پیدا کنید. یعنی شاد بودن در حقیقت ضامن برنده شدن شماست. بنابراین اولویت بر این است که شما شاد بودن را معیار و محک قرار دهید شما در روحیه ی شاد به برنده بودن نائل می شوید.

تمام کارهای ما، تمام امورات ما، شامل این ۴ تاس است.‌ تمام کارهای ما یا مهم و فوری است یا مهم و غیر فوری

 یا غیر مهم و فوری است یا غیر مهم و غیر فوری .


منطقه ی عقلانیت_بدیهیات؛ مهم و فوری

در این ماتریس یک سری از امور مهم و فوری اند ما به این منطقه ، مهم و فوری ، منطقه ی عقلانیت_بدیهیات می گوییم. مثل آپاندیس‌، آپاندیس هم مهم است و هم فوری، چون بحث مرگ و زندگی در میان است. سنگ صفرا نیست که بگوییم هفته ی بعد می روم یک عکس می گیرم داروی گیاهی می خورم. مهم و فوری است. عقلانیت_بدیهیات است که باید این را سریع در اولویت قرار بدهیم.


چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

منطقه ی بطالت؛ غیر مهم و فوری

ما یک منطقه ی دیگری داریم به نام فوری و غیر مهم مثل چی؟ زنگ تلفن . گوشی شما در میان یک برنامه زنگ می خورد، وقتی زنگ می خورد شما نگاه می کنید می بینید دوستتان است. تماس فوری اما خیلی مهم نیست. دیرتر جواب می دهید.بعد از برنامه پاسخ می دهید. بنابراین یک اموری داریم که فوری اند اما غیر مهم. کسی که اولویت را به این موضوع بدهد اولویت خود را به بطالت داده است.


منطقه ی حماقت؛ غیرمهم و غیر فوری

یک منطقه ای داریم به نام غیر مهم غیر فوری.‌یعنی نه مهم است نه فوری اینجا دیگر منطقه ی حماقت‌ است. یعنی اینجا وقتی کسی اولویت را به این منطقه داد بدون شک وارد حوزه ی حماقت شده است.‌ مثال : فرض کنیم فردی در فاصله ی ۱۵ روزه تا ایام امتحانات ، برنامه ی سفر ۷ یا ۱۰ روزه گذاشته است.توجه فرمودید؟ بله، با اینکه می توانست یک برنامه ی یک یا دو روزه برای سفر یا استراحت درنظر می گرفت ولی در این زمانی که باید برای امتحانات آماده می شد وقت خود را به این کار اختصاص داده است ، کاری که نه مهم است و نه فوری. ما به این منطقه، منطقه ی حماقت می گوییم.


منطقه ی بصیرت؛ مهم و غیر فوری 

این منطقه برای ما بسیار حائض اهمیت است .تمام پژوهش ها در این منطقه است تحقیق ها، برنامه ریزی ها ، آینده نگری ها.

این منطقه ی مهم غیر فوری را چه طور می شود فعال کرد؟  باید در نظر بگیریم که توانایی، استعداد، خلاقیت و ظرف زمانی برای ایجاد یک برنامه ریزی به مقصد یک هدف معین تا میان مدت ۸ تا ۱۰ ماه یا دراز مدت ۲ تا ۳سال چگونه است.چه برنامه ای برای رسیدن به موفقیت برای ما مناسب است. بنشینیم کتاب بنویسیم؟ به حوزه ی اقتصادی برویم ؟ یک فعالیت آموزشی انجام بدهیم ؟ یک ارتباط اجتماعی برقرار کنیم؟ اینها تعیین کننده است که ما در این حوزه ی مهم غیر فوری چگونه برنامه ریزی کنیم. این برنامه ریزی ما ،دقیقا مسیری است که ما را به سوی موفقیت هدایت می کند. برنامه ریزی ما مسیر موفقیت ماست.

ادامه دارد...


نویسنده :

دکتر سید محمود انوشه



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده