دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» تعریف جامع موفقیت

تعریف جامع موفقیت

تعریف جامع موفقیت ۲


هیایو و همهمه بازاری دنیای امروز در زمینه ی مطالعه و ارتباط ، ایجاد شده است؛ کار به جایی رسیده که هر کسی دنبال یک ملجا و پناهگاهی برای رسیدن به آرامش می گردد.در مقدمه چند فرمول موفقیتی که خودم قلبا احساس کردم و قرآن به من یاد داده، این کتاب مقدس و آسمانی من ، که خیلی برای من جالب است، را بیان می کنم. ما اگر به یک باورهایی رسیده باشیم و به آن باورها تکیه داده باشیم و چنگ زده باشیم بقیه ی راه را خیلی خوب می توانیم پیدا کنیم. اما اگر به دلیل پایین بودن عزت مندی به جایی تکیه نداشته باشیم و فضایی را به عنوان نقطه ی اتکا نداشته باشیم به هر سمتی دست دراز می کنیم‌. نیاز اساسی دنیای امروز احساس عزتمندی است.

ویژگی‌های انسان عزتمند

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

انسان های عزت مند مسئولیت پذیرند، خطر پذیرند ، شکست پذیرند ، عبرت پذیرند(یعنی خودشان را محاکمه می کنند اما ملامت نمی کنند) ،مستقل اند،تاثیرگزارند.این ویژگی های انسان عزت مند است.این انسان عزت مند در لابه لای این کتابها به دنبال نیازی که دارد می گردد ، خود او یک پایه هایی دارد، یک اتکایی دارد. به نیروی الهی وصل شده است . 

فرمول های قرآنی

قرآن، به من چند فرمول می دهد که با آن فرمول سالها زندگی می کنم.قرآن به من می گوید:

مَا أَصَابَ‌ مِنْ‌ مُصِيبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ‌ اللَّهِ‌  

هیچ مصیبتی به شما نمی رسد الا به اذن خدا

این فرمولیست که خداوند به من داده است.بنابراین من متوجه می شوم اولین رمز موفقیت پذیرش است، پذیرش هر حادثه ای را که خارج از اراده ی من اتفاق بیافتد ، بپذیرم و آن را در حاضمه ی روحم حضم کنم ، هر شکلی که بود. بعد که آن را پذیرفتم چه کار می کنم؟ این حادثه دو قسمت می شود : یا قابل حل است یا قابل تحمل.قابل حل باشد حلش می کنم ، قابل تحمل باشد تحملش می کنم .سخت هم باشد باید تحمل کرد.

امکان ندارد ، این را می دانم ،امکان ندارد خداوند عالم حادثه ای را بیافریند که در عین حال هم خارج از دایره ی حل و هم خارج از دایره ی تحمل باشد، امکان ندارد یا قابل حل است یا قابل تحمل.چرا؟ بخاطر این که خداوند عالم حاکم عامل و ناظر به این حادثه است. می خواهم این را عرض کنم ،این برای من یک رمز موفقیت که قرآن به من یاد داده است.قرآن به من می گوید که:

وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ

چه بسا چیزهایی که بدتان می آید اما خیر شما در آن است. و چه بسا چیزهایی که دوست دارید اما برای شما شر و بدی است. 

قرآن به من می گوید: یا من یحول بین المرء و قلبه 

خداوند حائل بین انسان و قلب اوست

خدا یک چیزهایی را دوست دارد ،من دوست ندارم. یک چیزهایی را من دوست دارم خدا دوست ندارد.قرآن به من می گوید اگر می خواهی به موفقیتی که ما تعیین کرده ایم برسی اغلب اوقات خلاف دلت عمل کن ، خلاف دلت !!وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ این هم یک فرمول دیگر است برای من. قرآن سوال واضحی از من می پرسد:

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ  

آیا گمان نموده اید شما را بیهوده خلق کرده ایم ؟ و به سوی ما بر نمی گردید؟!

همین طور بیهوده و عبث.الکلی ، آبکی آفریده ایم؟ برنمی گردی؟ نمی آیی؟ این من را تکان می دهد‌. این هم برای من یک فرمول است.به قول حضرت حافظ اولین سوالی که من از خودم دارم بدون هیچ مطالعه ای، بدون هیچ کتابی، بدون هیچ نگاهی ، بدون هیچ نظری، این نکته است :

 شاه خوبانی و منظور گدایان شده ای،

قدر این مرتبه نشناخته ای یعنی چه؟!

این قدر راحت خودت را انداختی لابه لای این کتاب، آن دفتر، این را بخر ،آن را بخر.یک کتاب جلد بزرگ ، یا یک جلد کوچک ، آخر آن هم هیچ.چرا؟ چون در درون خودت پایگاه مطمئنی نداری به همین خاطر به هر تکه چوبی متوسل می شوی. مهم اینست که تو یک تکیه گاه اولیه داشته باشی و آن هم اتصال است. انسان موفق، انسانیست که اولین ویژگی اش اتصال باشد، وصل شدن به نیروی بالا ، به خداوند، به لطف خداوند. 

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

ما می گوییم جاده ی موفقیت هیچ وقت سر راست نیست ، جاده ی موفقیت یک پیچی دارد ،به نام شکست. یک دور برگردانی دارد، به نام سر درگمی. یک سرعت گیری دارد، به نام دوستان.یک چراغ قرمزی دارد ، به نام دشمنان. یک چراغ احتیاطی دارد ، به نام خانواده. 

یک تابلوی راهنمایی دارد، به نام هدایت الهی. در این جاده یک ماشینی هست به نام اراده. راننده ای دارد، به نام عقلانیت. یک فرمانی، به نام بصیرت.یک موتوری دارد، به نام جسارت .یک چرخهایی دارد، به نام تلاش.در باک این ماشین سوختی هست به نام امید. یک مکمل سوختی هست به نام توکل. یک کمک فنری، به نام انعطاف، گذشت، همراهی. این ها را به ما یاد نداده اند. اگر این ها را از همان دوران دبستان یاد می دادند ، وضعیت امروز جامعه ی ما خیلی بهتر از این ها بود. دو سه جمله ی پایانی را عرض می کنم؛ 

اول : این که اگر بخواهی کسی را ۳۰ درصد برنجانی ،اول باید خودتان را ۷۰ درصد برنجانی.

 دوم : این که اگر کسی از تو درخواست کمک کرد بدان قبلا از خدا درخواست کمک کرده و خداوند آدرس تو را به او داده است.

سوم : اینکه طولانی مدت از کسی متنفر نباش ، چون این تنفر در تو تبدیل به نقطه ی ضعف تو می شود. 

چهارم : این که اعتماد المثنی ندارد اگر از دست رفت دیگر رفته است. این را خیلی باید بخاطر بسپاریم.آدم ها ، تقریبا همه ی آدم ها یادشان می رود که برای آنها چه کارهایی کرده ای! فقط یادشان می ماند که با آنها چه کاری کرده ای!

 نکته ی بعدی این که بخاطر بسپاریم آب جوشی که سیب زمینی را نرم می کند ، تخم مرغ را سفت می کند. مهم نیست شرایط پیرامونی تو چگونه است، مهم این است که تو در درون چه چیزی داری و در درون چه کسی هستی.نکته ی بعدی اینکه انسان ها در درون به اندازه ی کمبودهایشان دیگران را آزار می دهند. و نکته ی آخر اینکه شعار ما این باشد که امام علی علیه السلام می فرماید: یا دنیا غری غیری . ای دنیا برو غیر از علی (علیه السلام )را فریب بده.

 اگر این شعار ما باشد، خیلی رهاییم، خیلی آزادیم.

پروردگارا به حق عزتت به فکرمان منطق، به قلبمان آرامش، به روحمان پاکی، به وجودمان آزادی، به دست های مان قدرت، به پاهایمان آزادی، به گوشهای مان تشخیص، به چشم های مان زلالی، به زبانمان حقیقت، به سینه های مان وسعت، به ارزیابی مان انصاف، به زندگی مان عشق ،به عشقمان تعهد و به تعهدمان صداقت عطا بفرما. الهی آمین.


نویسنده :

دکتر سید محمود انوشه 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده