بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نشاط در خانواده

نشاط در خانواده

نشاط در خانواده 


شادی و نشاط یکی از مهم ترین عناصر سلامت روح و جسم است.و داشتن روحیه سرشار از نشاط در خانه، باعث ایجاد سرزندگی و انرژی مضاعف برای تلاش و رشد در بین اعضای خانواده می شود.هر یک از اعضای خانواده، به ویژه پدر می‌توانند عامل مؤثری در نشاط و شادمانی خانواده باشند. رفتار هوشمندانه هر یک از افراد خانواده و تعامل سالم آنان، زمینه ساز خانواده ای با نشاط و سر حال است. روایات ما به عواملی نشاط انگیز و خوشحال کننده توصیه نموده، و هر عملی که شادی خانواده را فراهم سازد، پسندیده و پر فضیلت شمرده شده است.


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

شیوه‌های نشاط بخش در خانواده 

۱. تعاون و هماهنگی 

همکاری در خانواده و هماهنگی بین اعضای خانواده یکی از عوامل مهم نشاط خانوادگی است. روح تعاون در هر جامعه به افراد آن نشاط می‌بخشد و آنان را سر حال نگه می‌دارد. وقتی پدر و مادر و فرزندان کارهای خانه را به کمک یکدیگر انجام می‌دهند، انرژی مضاعفی می‌گیرند و از انجام کار نه تنها خسته نمی شوند، بلکه این نوع فعالیت برایشان لذت بخش است. این از ویژگی‌های روح تعاون است. از این رو توصیه شده است که زن و شوهر و افراد خانه به یکدیگر کمک کنند تا از لذت این تعاون بهره مند شوند. 


۲. تقسیم کار 

یکی از راههای همکاری و تعاون در خانه، تقسیم کار است تا هر کس به وظایف خویش آگاه تر باشد و به خوبی انجام دهد. چنان که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم در باره با فضیلت ترین خانواده، یعنی امیر المؤمنین و فاطمه زهرا علیها سلام این چنین کردند و حضرت زهرا سلام الله علیها چقدر شادمان شدند. آن گاه که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم با کارهای داخل منزل را به فاطمه سلام الله و کارهای بیرون منزل را به امیر المؤمنین علیه السلام واگذار نمودند، حضرت زهرا سلام الله با خوشحالی فرمودند: «جز خدا کسی نمی داند که از این تقسیم کار تا چه اندازه خوشحال شدم؛ زیرا رسول خدا مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است باز داشت. » 

البته این تقسیم کار نباید مانع از کمک کردن به یکدیگر در وظایف محول باشد؛ که کمک به یکدیگر نیز انرژی زا و نشاط آور است، هم برای کسی که کمک می‌کند و هم برای کسی که کمک می‌شود. در هر صورت روح تعاون باید در خانواده حاکم باشد تا خرسندی و شکوفایی و نشاط را به ارمغان بیاورد. 


۳. اظهار محبت 

اظهار محبت یکی دیگر از عواملی مهم در نشاط و شادابی خانواده است. اظهار محبت و دوستی به انسان آرامش می‌بخشد و او را شادمان می‌کند. اگر مرد همواره به همسر خویش بگوید دوستت دارم، زن با شنیدن آن دلش آرام می‌گیرد و به زندگی امیدوار می‌گردد و با نشاط بیشتری به امور زندگی می‌پردازد. 

این حقیقتی است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم به آن توصیه نموده و فرموده اند: «مردی که به همسرش بگوید: دوستت دارم، این سخن هرگز از قلبش بیرون نخواهد رفت. » 

بنابراین، اگر خواهان یک زندگی با نشاط و سر زنده هستیم، باید این سفارش رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را جدی بگیریم. معلوم نیست خداوند در این جمله «دوستت دارم» چه چیزی قرار داده که به قلب انسان می‌نشیند و او را به وجد می‌آورد. امید است محبوب خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام قرار گیریم و این جمله «دوستت دارم» را از آنان بشنویم که گمان نمی کنم لذتی بالاتر از آن باشد.

 

۴. تشکر و قدردانی 

یکی دیگر از عوامل نشاط در خانواده، تشکر و قدردانی افراد خانواده از یکدیگر است. تشکر و قدردانی، هم به انسان آرامش میدهد و هم به او نشاط و شادابی می‌بخشد. وقتی انسان می‌بیند که خدمات او مورد توجه دیگران است و نسبت به آن بی اعتنا نیستند، خستگی از تن او خارج می‌شود و او را برای فعالیتهای بعدی آماده می‌سازد. از این روست که خداوند هم به پیامبرش می‌فرماید: 

((از اموال آنها صدقه ای بگیر، تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. و به (هنگام گرفتن) به آنها دعا کن، که دعای تو، مایه آرامش آنهاست)).

این در حقیقت یک قدردانی از تلاش و انجام وظیفه است که مایه آرامش و دلگرمی خواهد بود. بنابراین، وقتی خانم شما در منزل زحمت می کشد، غذا تهیه می‌کند، به نظافت لباس‌ها و منزل می‌پردازد، جا دارد که از او تشکر و قدردانی کنید. همچنین وقتی مرد از سر کار به منزل بر می‌گردد و وسائل و نیازهای منزل را تهیه می‌کند، به جاست که از او تشکر کرد و قدردان زحمات او بود که این خود به زندگی صفا و صمیمیت و نشاط می‌بخشد.

 

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

۵. هدیه و سوغات 

از دیگر عواملی که موجب نشاط و شادی خانواده است، هدیه و سوغات است. هدیه محبت را زیاد می‌کند و سبب خوشحالی و نشاط خانواده می‌شود. هدیه را نباید به مسافرت موکول کرد. چقدر خوب است که انسان گاه گاهی برای اهل خانه هدیه ای تهیه و آنان را خوشحال کند. حتی در روایات آمده است که رسول خدا فرمودند: «در هر جمعه تحفه ای تهیه کنید و به خانه ببرید تا اهل خانه به آمدن جمعه خوشحال شوند. » 

این در الفت و نشاط خانواده بسیار مؤثر است. افراد خانواده به خصوص فرزندان از دیدن تحفه و هدیه ای که برای آنان گرفته شده است، بسیار خشنود و خرسند می شوند. و خرسندی آنان از فضیلت‌های ارزشمندی است که آثار و برکات زیادی را در پی خواهد داشت. 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:

((هر کس وارد بازار شود و هدیه ای بخرد و آن را برای خانواده اش ببرد، مانند کسی است که صدقه ای را برای گروهی نیازمند می‌برد، و باید پیش از پسران از دختران آغاز کند. بی گمان هر کس دخترش را شاد کند، گویا برده ای از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است، و هر کس چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خداوند گریسته است، و هر کس از ترس خداوند بگرید، خداوند او را وارد بهشت‌های پر نعمت کند.))


منبع :

کتاب نشاط و شادی

حبیب الله فرحزاد



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده